Nyttig(are) lasagne

Idag testade jag ett nytt recept som jag personligen tyckte blev riktigt bra. Alexandra spottade ut det så vi delade väl inte den åsikten riktigt... Det var hur som helst en lite nyttigare variant av lasagne. Keso istället för bechamelsås, massor av spenat och mager ost på toppen. Den hade såklart blivit ännu nyttigare ifall man bytte ut lasagneplattorna mot exempelvis zucchini eller aubergine, men där sa Jesper stopp. Någon måtta får det tydligen vara. En sån variant ska jag testa till mig själv någon gång istället och då tänkte jag göra den med kyckling och även passa på att slänga i lite oliver och soltorkade tomater. Sånt där annat som Jesper inte tycker om. 
 
Hur som haver, här kommer receptet på den jag gjorde idag. Jag hade även i lite sambal oelek och tabasco i köttfärssåsen för att få lite mer smak på den. Receptet är för fyra personer. Jag dubblade det och då räckte det bra till vår middag och till tre matlådor (två i Jannica-storlek och en i Jesper-storlek)
 
Ingredienser: 
  • 200 g nötfärs (8–10 %)
  • 250 g lasagneplattor (fullkorn)

  • 1 burk krossade tomater

  • 1 liten burk tomatpuré (jag höftade lite från tub)

  • 2 vitlöksklyftor, pressade

  • 2 gula lökar, finhackade

  • 2 morötter, rivna

  • 500 g djupfryst bladspenat

  • 500 g keso (5 %)

  • fettsnål riven ost (ca 15 %)

  • 2 msk rapsolja (jag körde olivolja, lär inte spela så stor roll)

  • salt och peppar

 
Gör så här:
 

Värm olja i en stekpanna och stek lök, vitlök och rivna morötter 4–5 min.

Tillsätt köttfärsen och fortsätt steka tills allt kött är genomstekt.

Tillsätt tomatpuré, krossade tomater och fryst spenat. Smaksätt med salt och peppar och låt köttfärssåsen sjuda under lock på svag värme i ca 30 minuter.

Ta fram en ugnsfast form och häll lite köttfärssås i botten, därefter lasagneplattor och varva sedan köttfärssås med keso och plattor. Jag avslutade med en vända köttfärssås och sedan keso på toppen innan jag strödde över osten.

Grädda lasagnen i ugnen i ca 175 grader i ca 25min